Europa vs. de techreuzen: welke gevolgen hebben de nieuwe regels voor u?

techreuzen

techreuzen

Het internet gaat veranderen. Dat klinkt als iets groots toch? Er komen vanuit de Europese Unie twee nieuwe pakketten met wetgeving aan, waarmee de Europese Unie toch min of meer de strijd aan gaat met de techreuzen. Maar niet alleen de techreuzen worden door deze wijzigingen geraakt. Ook u moet waarschijnlijk in actie komen. Hierna leest u in het kort waar de nieuwe wetgeving zich op richt en wat u mogelijk te doen staat. 

De Digital Services Act en de Digital Markets Act in het kort

De Digital Markets Act is bedoeld om diverse verboden en verplichtingen op te leggen aan de grootste online platforms, denk aan Apple, Google en Meta (moederbedrijf van Facebook en Whatsapp). De Digital Services Act wordt van toepassing op alle digitale diensten en heeft als doel om afnemers van digitale diensten beter te beschermen. Gebruikt u weleens kortings- of winacties? Lees dan vooral verder, want er komt een verbod. 

Mijn onderneming is geen groot online platform, merk ik dan iets van de Digital Markets Act?

  • Ja, u kunt als ondernemer absoluut de gevolgen van de Digital Markets Act merken. U bent voor uw bedrijfsvoering wellicht afhankelijk van de verschillende diensten die de grote online platforms aanbieden. Denk aan G-mail, Google Drive of Google Chrome. Op dit moment mogen deze diensten onderling gegevens uitwisselen, ze zijn immers allen onderdeel van Google. Bijvoorbeeld informatie welke u vertrouwelijk dacht te hebben opgeslagen in uw Google Drive kan door andere Google-diensten worden gebruikt;
  • Het voordeel hiervan is dat de gehele dienstverlening vanuit een platform zo goed mogelijk op u kan worden afgestemd;
  • Het nadeel is dat er een zeer specifiek profiel van u kan worden gemaakt, dat wordt doorverkocht aan adverteerders om persoonlijke advertenties aan te bieden. Dit is niet wenselijk voor uw privacy en daarom mogen de diensten na invoering van deze wetgeving geen gegevens meer uitwisselen. Als u gebruikmaakt van de ene dienst van Google, betekent dit niet dat u wil dat uw gegevens ook door andere diensten van Google worden ingezet. Wanneer u het juist prettig vindt dat de dienstverlening wel persoonlijk op u is afgestemd door gebruikmaking van elders verkregen gegevens, dan kunt u toestemming geven aan het online platform om de gegevens wel tussen verschillende diensten te laten delen. 

En hoe zit het met de Digital Services Act?

Omdat de Digital Services Act van toepassing wordt op digitale diensten, kan het eventueel ook op uw organisatie betrekking hebben. De volgende voorbeelden illustreren dit:

  • Ten eerste wordt het gebruik van zogenoemde dark patterns verboden. Er is zeker een kans dat uw onderneming hiermee te maken heeft. Een dark pattern is bijvoorbeeld het aanbieden van korting in ruil voor inschrijving op een nieuwsbrief, door middel van het achterlaten van een e-mailadres. Dit mag straks niet meer;
  • Let ook zeker op de cookie-wall op uw website na invoering van de Digital Service Act. De optie om cookies te weigeren moet net zo duidelijk en makkelijk zijn als de optie om cookies te accepteren. Daarnaast moet de website blijven functioneren indien cookies worden geweigerd.

Tot slot

Er is inmiddels overeenstemming bereikt over de nieuwe wetgeving. De voorlopige planning is dat de nieuwe regels daadwerkelijk gaan gelden vanaf 2024, maar in de tussentijd wordt wel verwacht dat organisaties zich hierop voorbereiden. En nu al zijn er vanuit de AVG en Telecommunicatiewet allerhande verplichtingen op bovengenoemde onderwerpen, zoals de verplichting tot transparantie rondom gegevensverwerking.

Wij zullen u uiteraard op hoogte houden van alle relevante ontwikkelingen. Wordt vervolgd! Bij vragen kunt u altijd vrijblijvend contact opnemen met onze sectie privacyrecht via het e-mailadres privacyrecht@vangelderadvocaten.nl of via 088 – 8840840. We helpen u graag verder!