Klant aan het woord – Interview Richard Schouten Asista IT B.V.

Webartikelen website (3)

interview richard schouten

Even voorstellen

“Mijn naam is Richard Schouten, Directeur bij Asista IT BV. Wij zijn een IT-bedrijf dat gespecialiseerd is in de ICT-omgevingen van accountantskantoren, en dan met name op het gebied van serverloos werken. Daarnaast werken wij ook voor diverse bedrijven in de horeca, metaalindustrie, voedingsmiddelenindustrie en advocatuur. Persoonlijk ben ik een échte Apple fan.”

Hoe zou jij Asista omschrijven? Waar is het ooit begonnen en waar staan jullie nu?

“Ik ben op 1 mei 2001 begonnen als zelfstandig ondernemer en heb mij in de jaren erna geprofileerd als consultant voor diverse UNIT4-software. Dat was destijds de meest gebruikte software in de accountancy. Nu houdt Asista zich dagelijks bezig met het optimaliseren van interne en externe processen van accountantskantoren. Denk daarbij aan het optimaliseren van het facturatieproces, de interne communicatie, het vastleggen van documenten in het klantdossier, het digitaal ondertekenen van jaarrekeningen, het goedkeuren van aangiftestromen door de klant, het deponeren van jaarrekeningen enzovoorts. De missie van Asista is het maximaal stroomlijnen en optimaliseren van al deze processen binnen de ICT-omgeving van zoveel mogelijk accountantskantoren.”

Wat is er veranderd in de afgelopen 10 jaar?

“Door allerlei SaaS (Software as a Service)-oplossingen, is het mogelijk geworden om afscheid te nemen van de traditionele Windows Server. Géén server meer binnen de muren van het accountantskantoor, maar dus ook géén server in een datacenter waar gebruikers op in moeten loggen. Software staat lokaal op de laptop, maar documenten van alle collega’s staan in de cloud bij Microsoft. Steeds meer software draait niet meer op de lokale laptop maar werkt volledig vanuit de browser die op elke computer aanwezig is.”

Wat zijn de grootste voordelen van deze verandering?

“Ik zie een aantal belangrijke voordelen:

  • de verandering naar serverloos werken brengt een flinke kostenbesparing met zich mee;
  • er is een beduidend grotere beschikbaarheidsgarantie met veel minder kans op storingen (en dat leidt tot meer continuïteit in de bedrijfsvoering);
  • meer veiligheid, dus het werkproces en de systemen zijn minder gevoelig voor hackers;
  • de gebruiksvriendelijkheid, zeker in vergelijking met complexe technieken als VPN, RDP, Citric en VMware.”

Wat betekent Van Gelder Advocaten voor jullie? Hoe zou je de samenwerking omschrijven?

“Van Gelder Advocaten heeft wat ons betreft alle kennis en expertise om onze algemene voorwaarden en privacyvoorwaarden uit te werken. Maar ook de verwerkers- en verkoopovereenkomsten zijn nu omgezet naar praktische, leesbare en meer bruikbare documenten.

Van Gelder Advocaten is een unieke klant omdat er uitsluitend met MacBooks wordt gewerkt. Het mooie van Van Gelder Advocaten is dat ze uitsluitend gebruik maakt van IT-oplossingen die prima werken op macOS. Apple-computers zijn in de aanschaf weliswaar duurder, maar zijn daarentegen van nature veiliger en stabieler. Ze vereisen minder beheer en zijn dus op de lange termijn altijd goedkoper. Ik weet dat Van Gelder Advocaten juist vanwege de aanwezige Apple-kennis voor ons heeft gekozen. Er zijn niet veel IT-bedrijven die dit kennisniveau van macOS hebben.

Tot slot: we kenden elkaar al jaren voordat we dit jaar Van Gelder Advocaten gingen ondersteunen op ICT-gebied. Wij ervaren de samenwerking als heel informeel en gezellig. Het vertrouwen dat wij van Van Gelder krijgen is enorm en het laagdrempelig contact spreekt mij persoonlijk erg aan. De komende maanden gaan we ook onze nieuwe telefonie-oplossing uitrollen.”